Luiz Augusto da Silva, Melina Girardi Fachin – State intervention, economic constitution,
and the so-called “principle of subsidiarity”: the Brazilian debate

Luiz Augusto da Silva, Master candidate at the postgraduate Law program
Federal University of Paraná, Brazil – (luiz.augustosilva26@gmail.com)
Melina Girardi Fachin, Professor at the graduate and postgraduate Law programs
Federal University of Paraná, Brazil; coordinator of the Center of the Studies of the Constitution (CCONS) – (melinafachin@gmail.com)

SOMMARIO

1. Introduction.
2. What is subsidiarity? Some concepts and possible origin.
3. Interlude: a few remarks on principles and constitutional interpretation.
4. Subsidiarity as a “principle” of the constitutional economic order.
5. A counter-argument: constitutional commitments and the multiple economic possibilities for the State. Reasons to reject the constitutional status of subsidiarity.
6. Constitutional adjudication beyond subsidiarity: lessons from a Brazilian Supreme Court Ruling (ADI No 1.923/DF).
7. Conclusion.

The article discusses the existence and the application thereof of a “principle of subsidiarity” in the Brazilian Constitution of 1988, as a criterium for the State legitimate intervention in the economy. First, it analyses the arguments in favor of such principle which indicate its formal sources in the Brazilian Constitution. Then, the paper rejects the status of subsidiarity as a constitutional principle, for it tends to embed a specific economic State model in the Constitution. A democratically open reading holds that constitutional commitments may support multiple economic roles for the State – which may be more or less State-oriented. Finally, the article offers some guidelines for constitutional adjudication on economic matters beyond the doctrine of subsidiarity, by drawing inspiration on an important Brazilian Supreme Court ruling (“ADI No 1.923/DF”).


L’articolo tratta dell’esistenza e dell’applicazione del “principio di sussidiarietà” nella Costituzione brasiliana del 1988, come criterio per il legittimo intervento dello Stato nell’economia.
Innanzitutto, si analizzano gli argomenti a favore dell’applicazione di tale principio, che rinviene le sue fonti formali nella Costituzione brasiliana. In secondo luogo, il saggio nega alla sussidiarietà la dignità di principio costituzionale, poiché tende a incorporare uno specifico modello economico di Stato nella Costituzione. Una lettura democraticamente orientata sostiene, invece, che gli obblighi costituzionali possono supportare più modelli economici – che possono essere più o meno orientati allo Stato. Infine, l’articolo offre alcune linee guida di giustizia costituzionale su questioni economiche che vanno oltre la dottrina della sussidiarietà, traendo ispirazione da un’importante sentenza della Corte suprema brasiliana (“ADI n. 1.923/DF”).

Scarica l’articolo

Lascia un commento